May 26, 2010

HARAM KE...?KONPEM...?

to all LADIES & gentlemen....

ni hambA nk bgtAu sket la nie....

baru2 nie,hambA ader dpT emel....

emel die McM nie....
korang bace la ek....
"Its a trend nowadays that many muslim Malaysian women are into the new Hijab wearing a shawl like syrian style Hijab. I posted on my FB status recently stating that i too, would want to wear the syrian women hijab style with high bun but unfortunately my hair is short thus cannot tie or do a bun at all. I also received few suggestions to buy fake buns online or at ARZU,KLCC.
I used to study in an Arabic-medium school and had learned that when you wear tudung, you're not supposed to show any indication that your hair is long by tying your hair really high/do a bun until men can notice the presence of your long hair eventhrough you wear your cover/hijab. That defeats the purpose of wearing a hijab. However, i can't remember the hukum whether it's haram or harus or makhruh...."
Being curious, i googled about this sanggul arab issue ang found the hadith related :
Sabda Rasulullah S.A.W yang bermaksud :-
" akan muncul dalam kalangan umatku di akhir zaman, kaum lelaki yang menunggang sambil duduk di atas pelana, lalu mereka turun di depan pintu-pintu masjid. Wanita-wanita mereka (isteri atau anak perempuan mereka) berpakaian tetapi seperti bertelanjang(nipis & ketat). Diatas kepala mereka pula (wanita) terdapat bonggolan (sanggul & tocang) seperti bonggol unta yang lemah gemalai. Oleh itu LAKNATLAH mereka semua. Sesungguhnya mereka adalah wanita2nyang terlaknat."
hadith riwayat Ahmad, jil 2. ms 223
"2 golongan penghuni neraka yang mana aku sendiri belum pernah melihat keadaan mereka didunia : golongan yang membawa cemetti seperti seekor lembu lalu menggunakannya untuk memukul manusia dan juga kaum wanita yang berpakaian seperti bertelanjang, menggoyangkan badan dan berlenggang lenggok, kepala mereka ada suatu seperti bonggol di kepala unta yang bergoyang-goyang. Mereka tentu tidak akan memasuki syurga atau mencium baunya sedangkan bau syurga itu dapat di hidu dari jarak perjalanan begitu dan begini."
hadith riwayat Muslim. hadith no.212
I would say that i was tempted at first as i saw some women/celebraties/tv presenters looked really pretty wearing the syrian style hijab with high sanggul/bun. sometimes,bila nk cantek,manusia selalu lupa pada hukum walaupon dah blajar. I am 1 of them. Anyway, in wearing hijab, niat perlukah menghalalkan cara?i dare nk jatuhkan hukum or say that it is haram wearing the fake sanggul arab.however, at the moment, i'll just forget about buying the sanggul arab thingy....







(gambar perhiasan je nie...sekadar contoh jek...xder kene mengena samada yg idup mahupon yg telah meninggal dunia yek...)
emmm.....
bg aku, yg tue no komen la.....
nk ckp lebey2 pon hamba x cukup ilmu lg....
xbermaksud ape pon,juz kite berkongsi ilmu & pendapat...
sape2 yg ader ilmu lebey tue,kongsi2 kan lah....
xsalah kite kongsi ilmu tue kan....
so....
ape pendapat korang...???

5 comments:

Kak bib said...

salam...apo yg haram eh ni...x paham

Ika Razak said...

a'a la tak faham gak ni..

johnlabu said...

sori...td terpost lak...ni full version punyer...kihkihkih...

Nana said...

aku ada baca gak bende ni..
ssh lah nk ckp ...
wallah'ulam...

try google hadis tu..
tgk apa explanation die

huhuhuhuu

~..cik PriNCEss..~ said...

ade fterbaca kat sal benda nie tp masih xjelas ag..tlg explain...

Post a Comment

Hidup Mesti Terus © 2008 Template by:
SkinCorner