February 18, 2010

top 5 mamat2 yg KAYO..

arini aku nk tulis pasal dorg2 nie...smalam aku ader terbace psl dorg nih...bukan ape,kagum siakkk..!!!tp lebih pade jelez laa...hahahahaha...
Photobucket
muda2 da kayo...tp otak dorg....perggghhh...agaknyer kecik2 dulu dorg suke mkn kismis kot....ape aku melalut nih.....tp,gempak ke dorg nih...?
milkysmile
1. Mark Zuckerberg (kini 25 tahun/asal AS)
Korg sure ader facebook kan...?kalo korg nk tau,ni la mamat yg cipta menatang tuh...Nama die Mark Zuckerberg...kalo xsilap aku,die nie Yahudi...kalo xsilap laa...Ketika menciptakan Facebook, Mark Zuckerberg baru berusia 19 tahun. Asal die wat facebook nie untuk membantu membangun jaringan sosial bagi remaja di kampusnya saat itu, Universiti Harvard, Amerika Serikat.

Skang nih Facebook merupakan situs jejaring sosial terbesar kedua setelah MySpace. Di bawah pimpinan Founder nyew, situs ini terus tumbuh hari demi hari. Jutaan pengguna baru terus mendaftar setiap bulan! Kayo x kayo la mamat nih..perggghhhh....

2. Steve Shih Chen (31 tahun/Taiwan-AS), Jawed Karim (30 tahun/Jerman-AS), Chad Hurley (32 tahun/AS)

Mamat2 nie adalah pencipta YouTube. Dorg create YouTube tue pada 2005. Ketika itu, Chad berusia 28 tahun dan Steve 27 tahun.
Pada Oktober 2006, YouTube di "taking caring" plak oleh Google. Korg tau bape rege...? 1,65 milion dollar AS !!!!!! Sumpah kayer siaaakkkkk!!! jelez sihhhh..


3. Jerry Yang (40 Tahun/Taiwan-AS) dan David Filo (42 tahun/AS)

Pada tahun 1995, mamat2 ni meng'create' Yahoo!, laman mesin pencari kedua terbesar setelah Google (aku ingatkan Yahoo yg paling top..!!!). Saat itu, Jerry berusia 26 tahun dan Filo 28 tahun.
Last year kalo xsilap aku, si Microsoft nk membeli Yahoo!. Korg tau bape rege dorg nk rembat...?44,6 milion dollar AS. Tapi, tak jadi. kih,kih,kih....after that, Microsoft dan Yahoo! tidak menampakan mengenai kemungkinan kerja sama di masa mendatang. xder jodoh le tue....


4. Matt Mullenweg (25 tahun/AS)

Mamat ni plak yg cipta WordPress (series apai cine punyer sumber ilham..). Mase die wat menatang tue,umo die br 19 nyah....!!!.
Pada tahun 2008, ada 230 juta pengakses tetap dengan 6,5 million halaman WordPress yang boleh dilihat. ...ada 35 juta posting baru dengan tambahan rata-rata empat juta posting setiap bulan.....
Si Matt nie penah dtg Jakarta thn lepas...die ckp die xkan jual WordPress kt sape2 pon dengan harga gile babeng skali pon.... Dia juga menyatakan, tidak akan mencari keuntungan dari WordPress. Keuntungan sudah ia dapatkan dari beberapa perusahaan yang diowner nyer...


5. Tom Anderson (38 tahun/Amerika Serikat)

Tom Anderson mencipta MySpace pada bulan Ogos 2003. Berbagai sumber menyebut Tom berusia kurang dari 30 tahun ketika menciptakan MySpace.
Skang nie MySpace adalah salah satu laman jejaring sosial paling besar di dunia, yang bersaing ketat dengan Facebook. MySpace telah digunakan lebih dari 100 juta orang, dengan pengguna terbesar berasal dari kawasan Amerika Serikat.

Kelebihan MySpace terletak pada bidang muzik. Ketika fasilitas musik terbaru (iaitu “audio streaming” gratis) diluncurkan pada 25 September 2008, hanya dalam beberapa hari saja, ada lagu yang didengarkan oleh para penggunanya. Kelebihan ini membuat banyak orang memperkirakan bahwa MySpace boleh mempengaruhi industri muzik di internet.




4 comments:

gUl@-gUl@ h@t!kU said...

aku salute dgn org macam ni yg mengkayakan diri dgn cara mencipta sesuatu yg baru...cayalah...

johnlabu said...

nanti ko tgk la aku cipta ape yg baru....hehehehe

gUl@-gUl@ h@t!kU said...

aku tak kisah ko nk cipta aper skalipun janji telus dan tidak menipu...aku dh kene tipu ni ngan biz yg tidak telus lagi suci bersih....huahuahua...

johnlabu said...

lain kali ko usha dulu b4 join...biase la tue...sabo je la yek...

Post a Comment

Hidup Mesti Terus © 2008 Template by:
SkinCorner