September 20, 2010

POSE 6


Pic ni aku cilok kt Encek Google...

Same2 la kita berkongsi ilmu....renung2 kan la dan slamat beramallllll....

Berpuasa 6 Syawwal setelah menunaikan Puasa Ramadhan adalah sunat hukumnya dalam semua mazhab ahlis-sunnah wal-jama'ah, kecuali Iman Malik mengatakan ia adalah makruh hukumnya.

Di Malaysia ramai yang mengambil kesempatan berpuasa enam ini. Cuma yang jadi masalah ialah ada yang silap memilih hari. Ada yang memulakan puasa enam ketika hariraya masih segar dengan ziarah menziarahi.

1. Ada orang yang berpuasa enam tanpa meraikan tetamu yang datang berziarah. Tetamu dipelawa makan minum tetapi tuan rumah terus berpuasa.

2. Ada juga orang yang berpuasa enam berziarah ke rumah orang lain. Apabila dipelawa makan minum dia memberitahu yang dia sedang berpuasa enam.

Sedarkah kita bahawa menghormati tetamu dan meraikan perasaan tetamu atau tuan rumah itu adalah wajib (wajib: berdosa jika tidak dilaksanakan), sedangkan berpuasa enam Syawwal adalah sunat? Puasa enam boleh dilaksanakan pada hari-hari lain sepanjang Syawwal.

Rasulullah pernah menyuruh tetamu yang menziarahi sahabatnya supaya berbuka. Justeru, ada qaul yang mengatakan haram berpuasa dalam dua keadaan tersebut.

wallahua'lam.....

5 comments:

SURIA AMANDA said...

posa ganti kena wat dulu baru posa 6 kan?

b.r.u.t.a.l.s.o.l.o said...

nice info and nice n3

Mîss Rôry said...

thx follow blog sy.. :)
happy blogging.. :)

oh yer, sy dh pon follow blog anda.. :)
hv a nice day.. :)

::ThisIsNotMe:: said...

tu la, tengah2 pose ade org dtg lak kan..

Izzah said...

good info...

Post a Comment

Hidup Mesti Terus © 2008 Template by:
SkinCorner